dinsdag 23 januari 2018

Zonnepark Overdinkel & aardgasloze nieuwbouw

De commissievergadering van 23 januari stond in het teken van duurzaamheid. De commissie kwam bij elkaar voor het zonnepark Overdinkel en het ging – op verzoek van D66 – ook over aardgasloos bouwen in de gemeente Losser.

Zonnepark Overdinkel
Het bedrijf Powerfield schoof aan bij de commissie- en raadsleden van onze gemeente om hun plan Zonnepark Overdinkel te presenteren. In reactie op de presentatie vroeg D66 het bedrijf om inwoners zoveel mogelijk te betrekken bij het plan. Het zonnepark komt bij realisatie namelijk midden tussen de dorpen Losser en Overdinkel te liggen.
Henk Bleker gaf namens het bedrijf Powerfield aan dat ze het zonnepark nóg beter in te willen passen in het landschap zodat inwoners er zo min mogelijk hinder van ondervinden. Ronald Ringenoldus (D66-raadslid) liet Powerfield weten dat D66 voor de plannen m.b.t. het zonnepark is. Ook de gemeente Losser moet stappen moeten zetten om te verduurzamen.

Aardgasloos bouwen
D66 had daarnaast het onderwerp aardgasloze nieuwbouw in de gemeente Losser op de agenda gezet met een rondvraag. Om ons heen zien we namelijk allerlei gemeenten die actief bezig zijn met initiatieven zoals zogenoemde ‘groene leges’ of aardgasloos bouwen 0m inwoners te stimuleren duurzaam aan de slag te gaan. D66 heeft de wethouder bevraagd of de gemeente Losser op dit gebied vaart kan maken. Wij vinden het namelijk zonde om allerlei (nieuwbouw)huizen nu nog te voorzien van een gasaansluiting als inwoners aangeven voor duurzame energie te willen gaan. De wethouder zag ook de noodzaak en gaf aan hier binnenkort met zijn duurzaamheidsnotitie op terug te komen. Met die notitie gaat de gemeente Losser concrete stappen zetten op het gebied van duurzaamheid.